Artsobservasjoner fugl

tirsdag 3. januar 2012

Ny dag og nye utfordringer!

Siden jeg nå sitter her å glor, kan jeg jo servere ett par bilder i dag også. Har ikke tatt noen nye bilder siden Mølen 17 des. så da passer det vel å legge ut noen fra den turen. Bilde i toppen på bloggen min er fra samme dag. Så her er historien fra 17 desember 2011 en gang til :)

17 desember 2011, pip-pip-pip-pip klokka har nettopp passert 05:30 når alarmen ringer. Endelig en fridag, og jeg hadde planlagt å ta en tur ut med vidvinkel og teleobjektiv, sekk på ryggen med Fjellduken ekstrem, kaffe, mat og annet nødvendig utstyr pakket ned.
Så ut av den varme dyna og nødvendig morgenstell, kaffekoking og matpakke (med litt sjokolade) og noen mandariner i sekken. Utenfor var det svarte natta (? hmm sær hobby) når jeg kjører mot Larvik og Mølen. Heidi er på jobben og skal sove når hun kommer hjem, så jeg har god samvittighet og gleder meg til å få noen flotte "vær-bilder" med soloppgang og litt sjø. Kommer fram til Mølen litt før kl 7 og det er fortsatt mørkt så hodelykt er kjekt å ha så en ikke snubler å detter tenkte jeg. Hvor begynner jeg? Tja.. tar å rusler ned til rullesteinene, det blir sikkert noen fine "blåtime-bilder" der. Eksponerer en del bilder med lange lukkertider, noe jeg ikke har gjort så ofte. Spennende og moro å forsøke noen nytt. Slik ble noen av bildene:

20.0 sec @ f/16 ISO 100 EV +5/3

2,5 sec @ f/14 ISO 100 EV 0

2,5 sec @ f/18 ISO 100 EV 0

2,5 sec @ f/18 ISO 100 EV 0

Nå har det lysnet såpass at jeg ville flytte meg lengre ut og håpet på litt fint lys i det solen kom over kanten. Håpet jo også på å få noen fine bilder av Ærfugl og Skarv i det solen kom opp. Så jeg rigget opp med stativ, Benrohode og 500mm tele, samtidig som jeg brukte sekken på 17-40 mm vidvinkel. En skal jo være forbredt på det meste sies det, hehe. Her kommer litt fler bilder fra vidvinkelserien.

1/5 sec @ f/11 ISO 100 EV 0

1/50 sec @ f/11 ISO 100 EV0

og noen av Ærfugl i grålysningen. Det er fortsatt litt mørkt, så noen gode bilder av Ærfugl ble det ikke, men øvelse gjør mester..

1/800 sec @ f/4.0 ISO 1600 EV +2

1/125 sec @ f/4.0 ISO 400 EV +2

1/500 sec @ f/5.6 ISO 500 EV +1

Og tilslutt en Skarv..
1/320 sec @ f/5.6 ISO 800 EV +1

Bildene kan du klikke på for å få de litt større.
Landskapsbildene er tatt med Canon EOS 5D Mark II & EF 17-40mm f/4.0L USM
Fuglebildene er tatt med Canon EOS 7D & EF 500mm f/4.0L IS USM
Alle bildene er tatt med stativ, untatt de siste landskapsbildene hvor jeg benyttet ryggsekken som stativ.
Når lyset ble noe bedre ble jeg oppmerksom på en falk som holdt til inne ved rullestenene så jeg tenkte at det blir jo bra..og pakket ned utstyret og gikk innover.. BANG! der lå jeg smakk i bakken..resultat, ikke bra, og ingen falk på brikka.. men jeg hadde nå hvertfall en flott morgen synes jeg selv!

Takk for oppmerksomheten.

2 kommentarer:

  1. Alltid trivelig å se bilder fra Mølen. Fin serie hvor landskapsbilde nr 2 utmerker seg, ellers liker jeg godt stemningen i de to bildene av ærfuglflokken :-)
    Rune

    SvarSlett
  2. takk for hyggelige ord, Rune. Blir nok noen mnd. før jeg er på Mølen igjen, så godt å ha noen bilder å se på da.

    SvarSlett